.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
صنايع دستي گيلان در حال فراموشي است

عضو فراكسيون صنايع دستي و گردشگري مجلس گفت: صنايع دستي گيلان مهجور واقع شده و در حال فراموشي است و نياز به توجه جدي دارد
به گزارش شمال نیوز به نقل از گیل نیوز، مهدي صادق صنايع دستي گيلان را به دليل شرايط خاص استان، ممتاز خواند و افزود: صنايع دستي گيلان از تمدن و قدمت خاصي برخوردار بوده و نشانه تمدن و فرهنگ استان است.
وي اظهار داشت: صنايع دستي ارتباط مستقيم با سنت‌ها، آداب، تفكر و انديشه هنرمندان، سازندگان و محيط جغرافيايي دارد و از صنايع ماشيني متمايز است.
صادق با بيان اينكه گيلان مقام ممتازي در صنايع دستي دارد افزود: آثاري كه بر اثر كاوش‌هاي انجام شده به دست آمده نشان مي‌دهد كه تمدن استان، قدمتي طولاني دارد و نمي‌توانيم براي آن آغاز تاريخي پيدا كنيم.
وي ادامه داد: دست ساخته‌هاي پيدا شده در كاوش‌هاي باستاني مربوط به 12 هزار سال است كه به عصر حجر و عصر سنگ بر مي‌گردد و نشان مي‌دهد گيلاني‌ها تمدني بسيار كهن و سختي داشتند كه گذشت تاريخ، جنگ‌هاي متوالي و هجوم افراد بيگانه سبب تغيير نگرش جامعه گيلان و روي آوردن به دست ساخته‌هاي جديد شد.
نماينده مردم آستانه اشرفيه در مجلس، حصيربافي، بامبوبافي، مرواريدبافي، سفالگري، نمدمالي، چموش‌دوزي و كدوي منقش شده را از معروف‌ترين صنايع دستي در استان به ويژه در آستانه اشرفيه ذكر كرد و گفت: متاسفانه بر اثر بي‌توجهي اين صنايع كهن و با ارزش كه هركدام مي‌تواند زمينه اشتغال چند نفر را فراهم كند به فراموشي سپرده شدند.
صادق اضافه كرد: كدوي منقش شده كه زماني از آن در استان به عنوان پايه چراغ و ظرف‌هاي آب استفاده مي‌كردند، منسوخ شده و ديگر وجود ندارد و اخيراً چموش‌دوزي نيز در گيلان ديده نمي‌شود.
وي بيان داشت: توجه به صنايع دستي مي‌تواند ايجاد اشتغال كند و به دليل نزديكي گيلان به كشورهاي حاشيه درياي خزر و استان‌هاي همجوار كشور، احياي صنايع دستي مي‌تواند از مهاجرت افراد جلوگيري كرده و در استان اشتغالزايي كند.
صادق تقويت صنايع دستي را سبب جذب گردشگر دانست و خاطرنشان كرد: تقويت اين صنعت بسيار مهم بوده و اميدواريم مسئولان استان نسبت به احياي صنايع دستي كه دفاع از تمدن كهن گيلان است، توجه جدي داشته باشند.
عضو فراكسيون صنايع دستي و گردشگري مجلس از ايجاد منطقه ويژه شهرك صنايع دستي در گيلان خبر داد و افزود: به زودي موضوع ايجاد اين شهرك در استان مطرح مي‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.105 seconds.